29 kwietnia 2022, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
AKADEMIA MELOMANA


MACIEJ KUŁAKOWSKI wiolonczela
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JASCHA VON DER GOLTZ (Niemcy) dyrygent
Laureat II nagrody w 10. Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Jeunesses Musicales Bukareszt`2019
BEATA MŁYNARCZYK prelegent

M. RAVEL Menuet Antique
L. BOCCHERINI Koncert wiolonczelowy B-dur G 482
F. MENDELSSOHN-BARTHOLDY Muzyka do Snu nocy letniej

Bilety w cenie: normalny – 30 zł, ulgowy – 25 zł

kup bilet on-line


Koncert rozpocznie Menuet antique Maurice’a Ravela. Pierwotnie był to utwór na fortepian solo napisany w 1895 roku, jednak większą popularność zdobyła jego w wersja orkiestrowa, która została zaaranżowana przez kompozytora w 1929 roku. Luigi Boccherini to włoski kompozytor epoki klasycyzmu i rokoko, którego dorobek próbują odkrywać na nowo obecne pokolenia. Jego nazwisko kojarzone jednak bywa ze słynnym Menuetem z Kwartetu smyczkowego E-dur op. 11, który wykorzystano w filmie Jak zabić starszą panią, a także … w piosence Młynarskiego Obiad rodzinny. Jednak Boccherini to znawca wiolonczeli, który już jako 14-letnie chłopię grał znakomicie na tym instrumencie i przyczynił się wydatnie do rozwoju techniki wiolonczelowej. Jego utwory cechuje szeroka, śpiewna kantylena charakterystyczna zwłaszcza dla partii wiolonczelowych. Dziś przywracamy zbiorowej pamięci jego Koncert wiolonczelowy B-dur, napisany ok. 1771 roku. Solistą będzie Maciej Kułakowski, laureat licznych międzynarodowych konkursów wiolonczelowych. Po przerwie zaprezentujemy muzykę do Snu nocy letniej, 40-minutowe przepiękne dzieło „cudownego dziecka muzyki” – Felixa Mendelssohna, złożone z 14 części, z których najbardziej znany jest Marsz weselny, rozsławiony wykonaniem na ślubie córki angielskiej królowej Wiktorii. O muzyce opowie Beata Młynarczyk, znana kieleckiej publiczności prelegentka z Częstochowy.


MACIEJ KUŁAKOWSKI
Urodził się w 1996 roku w Gdańsku. Grę na wiolonczeli rozpoczął w wieku sześciu lat w klasie wiolonczeli prof. Jadwigi Ewald. Jest laureatem Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli oraz zdobywcą I nagrody oraz nagrody specjalnej na X Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Od 2019 roku reprezentuje Londyńską agencję Young Classical Artists Trust (YCAT). Od 2017 artysta studiuje u Wolfganga Emanuela Schmidta w Kronberg Academy. W 2016 roku otrzymał stypendium i nagrodę specjalną od Deutsche Stiftung Musikleben podczas Deutscher Musikwettbewerb, a w 2015 roku zdobył II nagrodę na konkursie TONALI w Hamburgu (2015). W roku 2010, 2012 i 2013 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz został laureatem konkursu Narodowego Centrum Kultury – Młoda Polska. Wcześniej studiował u prof. Marcina Zdunika na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Mannheim Universität oraz Hochschule für Musik Franza Liszta w Weimarze. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich gdzie kształcił się u wybitnych pedagogów takich jak: Sir András Schiff, Gidon Kremer, Frans Helmerson, Mischa Maisky, Steven Isserlis, Phillipe Muller, Jérôme Pernoo, Gary Hoffman, Jens Peter Maintz, Ivan Monighetti czy Andrzej Bauer. Jako solista występował w wielu krajach Europy i Świata, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sinfoniettą Cracovią, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej, Aukso: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, London Mozart Players, Kammerphilharmonie Bremen, Brussels Philharmony Orchestra, St. Petersburg Symphony Orchestra czy Calgary Symphony Orchestra. Jako kameralista brał udział w takich festiwalach jak: Piatigorsky Cello Festival w Los Angeles, Beijing Cello Festival, Festiwal im. Krzysztofa Pendereckiego, Festiwal im. Witolda Lutosławskiego, Festiwal im. Ignacego Jana Paderewskiego, Moritzburg Festival, Kronberg Festival, Krzyżowa Music, Hohenstaufen Kammermusik Festival, czy Munich Rising Stars. Współpracował m.in. z Krzysztofem Pendereckim, Mischą Maiskym, Lawrence Power i Kian Soltani oraz dyrygentami: Eivind Gullberg Jensen, Frank Braley, Stéphane Denève, Marek Moś, Marek Pijarowski w szerokim zakresie repertuaru. Gra na wiolonczeli Giovanni Baptisty Ruggeriego z 1700 roku oraz współczesnej wiolonczeli Thorstena Theisa z 2014 roku.


JASCHA VON DER GOLTZ
urodził się w 1994 roku we Fryburgu. Międzynarodowe zainteresowanie zyskał po zdobyciu drugiej nagrody w 10. Edycji Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego „Jeunesse Musicale” w Bukareszcie w 2019 r. Obecne i nadchodzące sezony obejmują debiuty dyrygenckie w Polsce, Rumunii, Niemczech i Szwajcarii. Jest również instrumentalistą – gra na fortepianie, wiolonczeli i perkusji. Zdobył kilka I nagród w renomowanym konkursie „Jugend Musiziert” w Niemczech. Za muzyczne sukcesy na wielu polach otrzymał stypendia od „Deutsche Stiftung Musikleben”, „BGV” i „Sparkasse”. Ponadto nagrodę „Junior Artist of the Year” przyznawaną przez „Zelt-Musik-Festival”. Po rocznym wolontariacie społecznym w Nikaragui rozpoczął studia w 2015 roku w konserwatorium we Freiburgu w zakresie nauczania muzyki i dyrygentury u kompozytora Massimiliano Matesica i dyrygenta Scotta Sandmeiera. Od tego czasu dyrygował takimi orkiestrami, jak Stuttgart Philharmonic Orchestra, WKO Heilbronn, Orkiestra Kameralna Pforzheim, Filharmonia Konstanz, South Danish Philharmonic, Philharmonic Orchestra Malaga, “George Enescu” Philharmonic Orchestra Bucharest, Duna Symphony Orchestra Budapest, Pazardzhik Symphony Orchestra, Academic Orchestra Freiburg i wiele innych. Nieustannie współpracuje jako perkusista i wiolonczelista z takimi orkiestrami, jak Freiburger Barockorchester czy Symphonieorchester Crescendo. Od 2016 do 2017 był głównym dyrygentem „Junges Kammerorchester Freiburg”. Od 2018 studiował pod kierunkiem Ole Kristiana Ruuda i Sigmunda Thorpa w Norweskiej Akademii Muzycznej w Oslo. W celu wzbogacenia studiów uczęszczał na kursy mistrzowskie z wieloma dyrygentami, m.in. z Wasilijem Petrenko, prof. Johannesem Schlaefli, prof. Nicolásem Pasquetem, Jormą Panulą, Manuelem Hernandezem Silvą i innymi. Obecnie studiuje w renomowanej klasie dyrygenckiej Johannesa Schlaefli w Zurychu. Jego repertuar sięga od wczesnego baroku po muzykę współczesną. Obecnie jest asystentem dyrygenta w Musikkollegium Winterthur.


BEATA MŁYNARCZYK
Teoretyk muzyki, pedagog, prelegent muzyczny, absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem). Była dyrektorem Filharmonii Częstochowskiej. Działa w Zarządzie Towarzystwa Muzycznego w Częstochowie, współorganizującego m.in. konkursy I festiwale. Obecnie wykłada przedmioty teoretyczne w Zespole Szkół Muzycznych i jest nauczycielem muzyki w Zespole Szkół Plastycznych im. J. Malczewskiego w Częstochowie. Jest współautorką projektu edukacyjnego Szkoła na Parnasie, realizowanego w Filharmonii Częstochowskiej w latach 2006-2011, autorką cyklów audycji umuzykalniających dla dzieci Z kufra muzycznych tajemnic i W kamienicy przy ulicy wiolinowej oraz serii bajek ilustrowanych muzyką symfoniczną, powstałych we współpracy z Filharmonią Świętokrzyską. Uhonorowana została nagrodą II stopnia Prezydenta Miasta Częstochowy Dla Nauczycieli i Dyrektorów Szkół, odznaczeniem Zasłużony Działacz Kultury, srebrnym Laurem Umiejętności i Kompetencji przyznanym przez Regionalną Izbę Przemysłowo Handlową.

PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna