28 października 2022, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
ARCYDZIEŁA SYMFONIKI


ŁUKASZ TREPCZYŃSKI fortepian
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
MIROSŁAW JACEK BŁASZCZYK dyrygent

JOSEPH HAYDN 49. Symfonia f-moll La passione
ROBERT SCHUMANN Koncert fortepianowy a-moll op. 54
JOHANNES BRAHMS Wariacje na temat Haydna op. 56a

kup bilet on-line




Powstała w 1768 roku 49. Symfonia f-moll La passione Josepha Haydna składa się z czterech części. Geneza nazwy, która po raz pierwszy pojawiła się ponoć na kopii manuskryptu sprzedanego w Lipsku w 1780 roku, nie jest do końca jasna. Niewykluczone jednak, że symfonia mogła być wykonana podczas Wielkiego Tygodnia.
Robert Schumann postanowił skomponować utwór na fortepian i orkiestrę, który w intencji miał zawierać poetycki wyraz uczuć, a nie wirtuozerię. Rezultatem była Fantazja a-moll na fortepian i orkiestrę op. 54. Schumann opisywał ją jako niezależny utwór „coś pomiędzy symfonią, koncertem i wielką sonatą”. Wydawcy nie chcieli tej kompozycji wydrukować. Za namową żony (Klara Wieck), chcąc nie chcąc, Schumann dopisał dwie kolejne części i w ten sposób powstał Koncert fortepianowy a-moll op. 54. Dzieło to, wykonane po raz pierwszy przez Klarę Wieck w dzień Nowego Roku 1846 w lipskim Gewandhaus, stoi dotąd na czele romantycznych utworów swego gatunku. Wariacje na temat Haydna to jedno z najpopularniejszych dzieł Johannesa Brahmsa, a sam twórca określał je jako swoje ulubione. W skład utworu, oprócz Chorale św. Antoniego, wchodzi osiem wariacji i finał. Przyjaciel Brahmsa, bibliotekarz Wiedeńskiego Towarzystwa Filharmonicznego, pokazał mu transkrypcję utworu przypisywanego Haydnowi zatytułowanego Divertimento nr 1 . Część druga nosiła tytuł "Chorał św. Antoniego" i to właśnie ta część stanowi w całości temat, na którym opierają się wariacje.


Łukasz Trepczyński
Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego. Uczestniczył w kursach mistrzowskich, m.in. u K. Zimermana i Dang Thai Sona. Był wielokrotnym stypendystą, m.in.: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2003-2009) oraz Funduszu Pomocy Młodym Talentom Jolanty i Aleksandra Kwaśniewskich w 2000 r. Brał udział w: Festiwalu Pianistyki Polskiej (Słupsk, 2007, 2020), Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim (Mariańskie Łaźnie, 2009, 2010), Międzynarodowym Festiwalu Jeunesses Musicales (Kielce, 1998, 2002). Koncertował w wielu krajach europejskich oraz w Polsce, w: Filharmonii Narodowej, Bałtyckiej, Częstochowskiej, Łódzkiej, Podlaskiej, Śląskiej, Świętokrzyskiej, Podkarpackiej, Opolskiej, Koszalińskiej, Słupskiej, NFM we Wrocławiu, NOSPR w Katowicach. Laureat nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach pianistycznych, w tym: II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. W. Kędry w Łodzi (2002); I nagrody na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Szkół Muzycznych II stopnia w Krakowie (2004); Nagrody dla najlepszego polskiego uczestnika na VII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2007); II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie (2006); II nagrody na VII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Mariańskich Łaźniach (2008). W 2009 roku wraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej nagrał płytę w ramach projektu „Fryderyk Chopin – Młode Interpretacje 2009”. Od 2015 roku wspólnie z Celiną Kotz oraz Maciejem Kułakowskim współtworzy Trio im. Wiłkomirskich. Obecnie zatrudniony na stanowisku adiunkta w katedrze fortepianu macierzystej uczelni.


Mirosław Jacek Błaszczyk
Ukończył z odznaczeniem studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie dyrygentury K. Stryi. W 1993 r. dzięki stypendium American Society for Polish Music pogłębiał umiejętności dyrygenckie w Los Angeles. W okresie 1984–1986 dyrygował zespołem złożonym z muzyków katowickiej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji podczas festiwali „Warszawska Jesień” i „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej”. W 1986 r. został dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu, a w 1990 r. dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowej Filharmonii w Białymstoku, z którą odbył tournée po USA (1995; m.in. nowojorska Carnegie Hall). Przez dwa sezony był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej (1996). W latach 1998–2013 dyrektor artystyczny, od roku 2013 dyrektor Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach. Od 1999 r. dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Od 2017 r. szef artystyczny Polskiej Orkiestry „Sinfonia Iuventus”. W latach 1999–2002 był głównym dyrygentem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Porto (Portugalia), a w 2003 jurorem i dyrygentem na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Maroku. Dwa lata później powołany został na stanowisko dyrektora artystycznego II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Toruniu, pełnił je także w 2013 roku; w III i IV toruńskim konkursie (2013, 2016) był także jurorem. W 2011 r. objął stanowisko przewodniczącego jury VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Był przewodniczącym jury VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (2016). Koncertuje na wszystkich estradach w kraju (z Filharmonią Narodową na czele) i za granicą (m.in. Albania, Austria, Białoruś, Chiny, Czechy, Francja, Hiszpania, Irlandia, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Maroko, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Tunezja, Ukraina i USA). Z zespołami Filharmonii Śląskiej nagrał kilkadziesiąt płyt. „Górecki. Mikołaj/Henryk Mikołaj” (DUX 0924) nominowana była do Fryderyka 2013. Ma na swoim koncie wiele prawykonań. Filharmonicy śląscy pod jego batutą byli pierwszymi w Polsce wykonawcami IV Symfonii „Tansman. Epizody” H.M. Góreckiego, zamykając cykl światowych prawykonań tego utworu (2014/2015 Londyn – Los Angeles – Amsterdam – Łódź/Katowice). Jako drugie na świecie w 2016 r. wykonanie to wydano na CD. W 2017 r. ukazała się płyta z II Symfonią „Kopernikowską” H. M. Góreckiego pod jego batutą. Za promowanie muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej, oraz za osiągnięcia filharmoników śląskich pod jego batutą, otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury. Podobną uhonorowany został także przez prezydenta Rybnika. Jest kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. 7 sierpnia 2012 r. prezydent RP B. Komorowski nadał artyście tytuł profesora sztuk muzycznych. Od 2017 r. pełni funkcję kierownika artystycznego i pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej. W 2020 roku Mirosław Jacek Błaszczyk został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.


PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.
Mecenas Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna