Wykonania i prawykonania utworów Bartosza Kowalskiego w sezonie 2012/13 odbywają się i są współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent”.


W tegorocznym sezonie Filharmonia Świętokrzyska – jako jedna z piętnastu instytucji – wzięła udział w programie Instytutu Muzyki i Tańca "Kompozytor-Rezydent”. Nasz projekt zyskał duże uznanie komisji konkursowej złożonej z ekspertów rekomendowanych przez Związek Kompozytorów Polskich, co zaowocowało otrzymaniem dotacji i zaproszeniem do realizacji przedsięwzięcia. Polega to na tym, że Filharmonia zamawia u kompozytora (w tym przypadku Bartosza Kowalskiego) zupełnie nowy utwór oraz ma obowiązek zaprezentować dwa inne jego autorstwa (my postanowiliśmy wykonać trzy!). Tak więc światowa premiera zamówionego dzieła, którym jest koncert saksofonowy pt. Gniew wiatru, odbędzie się podczas Świętokrzyskich Dni Muzyki, a pierwszym utworem Bartosza Kowalskiego, jaki zaprezentujemy już na najbliższym koncercie, będzie dotąd nie wykonywana w Kielcach Symfonia nr 2 Dier irae. Symfonia powstała w 2006 roku i parę miesięcy później została nagrodzona pierwszym miejscem na Konkursie Kompozytorskim im. G. Fitelberga towarzyszącym ostatniemu Międzynarodowemu Konkursowi dla Dyrygentów.
Piotr Czajkowski to kompozytor często goszczący na filharmonicznych estradach –utwory tego twórcy z pełnym liryzmu tematem miłości zaskarbiły sobie uwielbienie słuchaczy. W jego repertuarze koncertowym na wiolonczelę i orkiestrę ważne miejsce zajmują Wariacje na temat rokoko op. 33. Skomponowane w 1876 roku, mają w sobie tak typowe dla ich twórcy połączenie rozlewnej melodyki z dramatycznymi epizodami, eksponują też możliwości brzmieniowe i wirtuozowskie instrumentu solowego. Dzieło to poznamy w interpretacji Rafała Kwiatkowskiego, laureata m.in. Paszportu Polityki z 1999 za imponującą technikę i ciągłe doskonalenie wcześnie osiągniętej klasy mistrzowskiej gry na wiolonczeli. Jednak solistyczną karierę na światowych estradach artysta rozpoczął dzięki błyskotliwym sukcesom na międzynarodowych konkursach: w Viňa del Mar w Chile – 1996, Lubljanie, Lipsku i Kuhmo (Finlandia) – 1998, Nowym Jorku – 1999 oraz na Konkursie Paulo Cello w Helsinkach – 2002.
W Symfonii Tragicznej Schuberta, którą wykonamy na zakończenie muzycznego wieczoru, trudno doszukać się jakiś żałobnych rysów, być może została tak nazwana przez kompozytora ze względu na tonację mollową. Dzieło przepojone romantyczno-tajemniczą atmosferą ma jednak wymowę optymistyczną.
Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej dyrygować będzie Piotr Wijatkowski – długoletni dyrektor artystyczny Filharmonii Lubelskiej (do 2011), dyrygent, pedagog i kompozytor muzyki teatralnej. W 2008 roku wystąpił w roli dyrygenta w filmie fabularnym Wiosna 1941 (reż. Uri Barbash), zrealizowanym w koprodukcji polsko-izraelskiej.



RAFAŁ KWIATKOWSKI
Zwycięzca I nagród na międzynarodowych konkursach w Nowym Jorku, Baltimore, Lipsku, Lubljanie, Viňa del Mar (Chile), Kuhmo (Finlandia), a także II nagrody na Konkursie Paulo Cello w Helsinkach. Laureat Paszportu Polityki, czterech Fryderyków oraz nagrody Małe Berło. Koncertował jako solista w Europie, obu Amerykach, Afryce i Azji – w Japonii wystąpił m.in. z recitalem w tokijskiej w Suntory Hall. Po nowojorskim debiucie w Y Hall oraz Carnegie Hall (1999) wielokrotnie odbył tournée koncertowe po USA. Koncertował z wieloma zagranicznymi orkiestrami – m.in. w Los Angeles, Bogocie, Santiago, Moskwie, Helsinkach, Budapeszcie, Palermo, Astanie, oraz z Filharmonią Monachijską. W kraju regularnie występuje i nagrywa z takimi zespołami, jak: Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, NOSPR, Polska Orkiestra Radiowa, a także Filharmonia Narodowa, z którą z wielkim powodzeniem debiutował pod dyr. S. Skrowaczewskiego. W 2001 wykonał w Berlinie Koncert altówkowy K. Pendereckiego pod batutą kompozytora oraz uczestniczył w polskim prawykonaniu Concerto grosso. Odtąd maestro regularnie zaprasza wiolonczelistę do polskich i zagranicznych wykonań swoich Koncertów, jak również do ich rejestracji płytowych. Poza działalnością solistyczną artysta z zamiłowaniem uprawia kameralistykę – miał przyjemność współtworzyć na światowych estradach z takimi osobowościami, jak: Christoph Eschenbach, Maxim Vengerov czy Krystian Zimerman, z którym zagrał serię koncertów uwieńczoną nagraniem CD dla Deutsche Grammophon. W ciągu ostatnich lat nawiązał kameralną współpracę z większością najwybitniejszych polskich artystów. Doświadczył również nieco innego wymiaru kameralistyki, koncertując i nagrywając CD z Anną Marią Jopek u boku takich gwiazd, jak m.in.: Gil Goldstein, Gonzalo Rubalcaba czy Krzysztof Herdzin. Prowadzi działalność pedagogiczną w UMFC w Warszawie.


PIOTR WIJATKOWSKI
Urodził się w Lublinie. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, w której odbywał studia dyrygenckie w klasie profesora Henryka Czyża (koncert dyplomowy z orkiestrą Filharmonii Narodowej). Naukę kontynuował pod kierunkiem Michaela Gielena w Hochschule für Musik und darstellende Kunst „Mozarteum” w Salzburgu. Uczestniczył w kursach interpretacyjnych prowadzonych przez Davida Epsteina. W 2008 otrzymał w Akademii Muzycznej w Warszawie tytuł doktora sztuki muzycznej. Jego dyrygencki kunszt poznali melomani Stanów Zjednoczonych, Korei Płd., Egiptu, Niemiec, Włoch, Francji, Austrii, Szwecji, Portugalii, Holandii, Danii, Ukrainy i Albanii. Wiele koncertował także w kraju, prowadząc orkiestry większości polskich filharmonii oraz towarzysząc wybitnym solistom polskim i zagranicznym. W latach 1993-2011 pracował w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, m.in. na stanowisku pierwszego dyrygenta, a następnie dyrektora artystycznego. Poprowadził dziesięć zagranicznych tournée orkiestry Filharmonii Lubelskiej. W swoim repertuarze posiada wszystkie najważniejsze dzieła symfoniczne i kameralne. Znaczącą rolę w pracy artysty odgrywa promocja twórczości kompozytorów związanych z Lubelszczyzną: Henryka Wieniawskiego, Karola Lipińskiego i przedstawiciela muzyki współczesnej Andrzeja Nikodemowicza. Uczestniczył w wielu krajowych i międzynarodowych festiwalach. Dokonał wielu światowych i europejskich prawykonań oraz rejestracji dla radia i telewizji. Równolegle z artystyczną prowadzi działalność pedagogiczną. Wykłada dyrygenturę na stanowisku adiunkta w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Jest też kompozytorem muzyki teatralnej. W 2008 wystąpił w roli dyrygenta w filmie fabularnym Wiosna 1941 (reż. Uri Barbash), zrealizowanym w koprodukcji polsko-izraelskiej.

powrót do strony głównej