Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego

  

Hommage á Johannes Brahms jest wyrazem hołdu, jaki pragnął złożyć Krzysztof Mayer – „nowoczesny klasyk”, nazywany tak przez krytyków z powodu włączania przez młodego kompozytora klasycznych zasad w nowoczesny świat dźwiękowy. Utwór otwiera cytat z I Symfonii Brahmsa, a w dalszej części wypełniają go wariacyjne motywy zbudowane wokół nazwiska autora niemieckiego Requiem. Powstał w 1982 roku na zamówienie miasta Hamburg dla uczczenia 150 rocznicy urodzin wybitnego twórcy niemieckiego okresu romantyzmu.
Gniew wiatru to z kolei dzieło zamówione przez Filharmonię Świętokrzyską uczestniczącą w programie Instytutu Muzyki i Tańca – „kompozytor-rezydent”. Autor kompozycji zaliczany jest do grupy zdolnych twórców młodego pokolenia (rocznik 1977), także aranżer, instrumentalista, obecnie pracuje na stanowisku adiunkta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Wykonawcą partii solowej będzie Paweł Gusnar, jeden z najwybitniejszych wykonawców współczesnej muzyki saksofonowej. Pomysł na tytuł – jak wyjaśnił twórca kompozycji – pojawił się dość spontanicznie, gdyż wybrany przeze mnie instrument solowy, jako że należy do grupy instrumentów dętych, ma w pewnym sensie z wiatrem wiele wspólnego.
Na zakończenie koncertu zabrzmi I Symfonia e-moll op. 16 Grzegorza Fitelberga, którą przywracamy zbiorowej pamięci, bowiem od czasu swego powstania w 1904 roku – popadła w zapomnienie. Czy słusznie – oceni nasza kielecka publiczność, która zapewne pamięta tego skrzypka, kompozytora i dyrygenta jako założyciela warszawskiej Orkiestry Polskiego Radia.
Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej dyrygować będzie Janusz Przybylski – wieloletni dyrektor artystyczny Filharmonii Olsztyńskiej, Bałtyckiej i ostatnio Warmińsko-Mazurskiej. Koncertem tym pożegnamy do następnego roku muzykę twórców dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku.
Po raz ostatni również będziemy się delektować pięknem wystaw młodych artystów z kieleckiego „Plastyka” oraz ekspozycją przygotowana przez PWM dla uczczenia pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego.



PAWEŁ GUSNAR
Grę na saksofonie studiował w Akademiach Muzycznych w Katowicach oraz w Warszawie. Jako jeden z nielicznych saksofonistów z powodzeniem łączy działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej i rozrywkowej. Występuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą. Współpracuje z orkiestrami: Adama Sztaby, Zygmunta Kukli (Kukla Band), Tomasza Szymusia, także z Krzysztofem Herdzinem, Tomaszem Filipczakiem, jak również z wieloma orkiestrami symfonicznymi. Jako solista występował z: NOSPR, Amadeus, Concerto Avenna, Capella Bydgostiensis, Sinfoniettą Cracovia, Sinfonią Baltica, Royal Northern College of Music (Manchester), Orkiestrą Vallentiana (Francja). Artysta dokonał wielu prawykonań utworów współczesnych kompozytorów, m.in.: M. Bembinowa, A. Cieślaka, G. Duchnowskiego, A. Dutkiewicza, K. Herdzina, K. Knittla, B. Kowalskiego, B. Konowalskiego, P. Łukaszewskiego, P. Mossa, Z. Penherskiego, D. Przybylskiego, W. Ratusińskiej, B. Schaeffera, E. Sikory, M. Sawy, A. Gronau-Osińskiej, M. Pokrzywińskiej. W swoim dorobku ma ponad 40 płyt, w tym cztery solowe (m.in. Saxophone Impressions – nominowane do nagrody Fryderyk 2012 w kategorii Album Roku, nagrane z orkiestrą Filharmonii Łomżyńskiej pod dyrekcją J. M. Zarzyckiego). Jako muzyk sesyjny zapraszany jest do nagrań muzyki filmowej i spektakli teatralnych oraz płyt, m.in. dla Naxos, BMG, ARMSmusic, Musica Sacra, JBRecords, CD Accord, DUX, Polskiego Radia, Pomaton EMI. Ponadto brał udział w nagraniach wielu programów radiowych i telewizyjnych, m.in. dla TVP, TVN, POLSAT. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie również pełni funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego, oraz w Akademii Muzycznej im. K i G Bacewiczów w Łodzi. W 2011 otrzymał tytuł doktora sztuki w macierzystej uczelni. www.gusnar.eu


JANUSZ PRZYBYLSKI
Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Łodzi (klasa dyrygentury prof. Tomasza Kiesewettera oraz klasa altówki prof. Zbigniewa Friemana). Studia uzupełniał we Włoszech pod kierunkiem prof. Franco Ferrary. Odbył też studia aspiranckie w Konserwatorium Leningradzkim w klasie prof. Arwida Jansonsa. Kierował zawodowym chórem Filharmonii Krakowskiej. Za przygotowanie chórów do nagrania Pasji K. Pendereckiego otrzymał nagrodę Amerykańskiej Akademii Płytowej w Hollywood. Był dyrektorem artystycznym Filharmonii Olsztyńskiej i Bałtyckiej, kierownikiem muzycznym Warszawskiej Opery Kameralnej, zastępcą dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru Wielkiego w Warszawie, dyrektorem artystycznym Opery Bałtyckiej i Opery Narodowej w Skopje. Koncertował we wszystkich krajach Europy, Ameryce i krajach azjatyckich. Nagrywa dla radia i telewizji. Artystę uhonorowano wieloma nagrodami i odznaczeniami krajowymi i zagranicznymi, m. in.: Orderem Emira Kuwejtu, nagrodą niemieckich krytyków muzycznych za najlepsze przedstawienie prezentowane w Niemczech, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Honorową Odznaką za Zasługi dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Medalem Św. Jakuba za upowszechnianie kultury muzycznej miasta Olsztyn, odznaczeniem Gloria Artis, Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańsk za wybitny wkład w krzewieniu kultury muzycznej na Pomorzu, Kawalerskim Krzyżem Odrodzenia Polski. Otrzymał także Fryderyka za wybitne nagrania płytowe. Współpracuje z Petersburskim Teatrem Tańca, Moscau Imperial Balett, Teatrem Opery i Baletu z Woroneża, Teatrem Wielkim w Mińsku oraz Operą i Filharmonią we Lwowie i Skopje. W latach 2008-2011 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie. Obecnie jest pedagogiem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2010 otrzymał z rąk Prezydenta RP nominację na profesora sztuk muzycznych.


powrót do strony głównej