Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego

  

Specjalnie z myślą o słuchaczach Filharmonii Świętokrzyskiej zespół Sonofrenia przygotował repertuar, który prezentuje różne dziedziny działań twórczych grupy. W programie zostały umieszczone zarówno kompozycje do filmów własnego autorstwa, jak i te, w których artyści realizują zapisane partytury kompozycji. Mając do dyspozycji możliwość projekcji video, postanowili bowiem przybliżyć słuchaczom swój system pracy od strony jego zapisu. Dwie spośród kompozycji wykonywane będą z jednoczesną projekcją partytur na ekranie, co bardziej wnikliwym i zaznajomionym z zapisem nutowym melomanom umożliwi śledzenie notacji prezentowanego utworu, innych zaś słuchaczy może zainteresować z uwagi na nietypowy kształt graficzny partytur. Niektóre pozycje programu to kompozycje będące po części improwizacją do filmów autorstwa Tria. Nie będą to jednak obrazy oparte na konkretnej fabule, lecz raczej pewnego rodzaju filmowe refleksje z otaczającej nas rzeczywistości. W środkowej części koncertu (WizjoTony część II, Pętle i dialogi) przedstawiona zostanie kompozycja z wykorzystaniem sprzętu „Loop Station” (zapętlacz), znanego niektórym gitarzystom oraz wokalistom muzyki rozrywkowej jako urządzenie służące do zapętlania fraz muzycznych.
Prawykonywana kompozycja Rythmosium, której autorem jest Bartosz Kowalski, napisana została specjalnie z okazji projektu „Kompozytor-rezydent”. Wykorzystane w utworze motywy rytmiczne poddawane są stopniowym przekształceniom na zasadzie odchodzenia od porządku w stronę artystycznego chaosu. Przebieg czasowy oraz formalny utworu kontrolują media elektroniczne oraz partytura, która będzie w trakcie utworu prezentowana na ekranie.



BARTOSZ KOWALSKI
Kompozytor, aranżer, instrumentalista i pedagog; absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie kompozycji prof. Mariana Borkowskiego oraz Podyplomowych Studiów Muzyki Filmowej, Komputerowej i Audiowizualnej w Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem m.in. Krzysztofa Knittla, Krzesimira Dębskiego, Pawła Mykietyna, Włodka Pawlika, Zygmunta Koniecznego, Macieja Zielińskiego. Swoje umiejętności doskonalił w ramach stypendium podczas warsztatów w Musikhochschule Stuttgart prowadzonych przez Matiasa Hermana i Marka Chołoniewskiego. Uczestniczył również w Międzynarodowym Seminarium Przedstawicieli Katedr Kompozycji Wyższych Uczelni Muzycznych Krajów Europy Centralnej w Pradze oraz podczas Światowych Dni Muzyki w Chorwacji. Obecnie pracuje jako adiunkt (doktor) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
Jest laureatem dwudziestu konkursów kompozytorskich, wśród nich głównej nagrody Krzysztofa Pendereckiego w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Arboretum”, nagrody Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego (za "Symfonię okręgów", prezentowaną m.in.podczas Światowych Dni Muzyki w Zagrzebiu), Konkursu Kompozytorskiego im. Grzegorza Fitelberga, Tadeusza Bairda (trzykrotnie), konkursu kompozytorskiego „Musica Sacra” (sześciokrotnie, w tym dwie edycje międzynarodowe), konkursu kompozytorskiego im Karola Szymanowskiego, konkursu im. A. Krzanowskiego, Konkursu im. W. Landowskiej i wielu innych.
Autor blisko stu kompozycji; jego muzyka prezentowana była m.in.: podczas Międzynarodowych Dni Muzyki Współczesnej ISCM Music Biennale Zagreb, na koncertach „Generacje” organizowanym przez ZKP oraz ZAiKS, na festiwalach: Warszawskie Spotkania Muzyczne, Musica Polonica Nova, Audioart, Laboratorium, Musica Moderna, Gaude Mater oraz na licznych koncertach uczelni. Wykonywały ją takie zespoły, jak: Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestra Radia i Telewizji w Zagrzebiu, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej, Śląskiej, Częstochowskiej, Kaliskiej, Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, Lwowska Orkiestra Kameralna „Leopolis”, Wrocławska Orkiestra Kameralna „Leopoldinum, Radomska Orkiestra Kameralna, Unplugged-Orchestra, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Chór Polskiego Radia w Krakowie, Kwartet Smyczkowy „Camerata” zespół „Chamberbrass”, zespół „Warsaw Brass”, zespół Kwartludium i wiele innych. Jest dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury i Sztuki. Otrzymał także Stypendium Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2005). W 2012 roku został mianowany kompozytorem-rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej.
Jako aranżer, współpracował m.in. z Waldemarem Malickim (aranżacje symfoniczne do programu telewizyjnego „Filharmonia Dowcipu”) oraz Aliną Mleczko i kwartetem Prima Vista (płyta La Fiesta).
Jako instrumentalista udziela się na rozmaitych koncertach, happeningach, i wydarzeniach związanych z muzyką improwizowaną, występując m.in. z Krzysztofem Knittlem, Jerzym Kornowiczem, Markiem Chołoniewskim, Tadeuszem Sudnikiem oraz Michałem Górczyńskim. Obecnie jest członkiem i współzałożycielem grupy „Sonofrenia”. Tworzy także muzykę do filmów.


KRZYSZTOF KOZŁOWSKI
Urodził się w 1985 roku w Warszawie. Jest absolwentem szkół muzycznych w Warszawie przy ul. Miodowej w klasie fortepianu prof. Elżbiety Raczkiewicz, następnie prof. Haliny Rogalskiej. Pobierał naukę kompozycji u prof. Sławomira Czarneckiego. W czasie nauki w szkole średniej został dwukrotnie nagrodzony na konkursach kompozytorskich: w 2002 w Katowicach i w 2003 w Legnicy. W latach 2005-2008 studiował Reżyserię Dźwięku na Akademii Muzycznej w Warszawie. W czasie tych studiów wielokrotnie nagrywał i realizował dźwięk na planach filmowych. Zajmował się również udźwiękowieniem filmów studenckich, do trzech z nich napisał muzykę.
Obecnie studiuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, na roku dyplomowym studiów magisterskich w klasie fortepianu prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn. W 2010 znalazł się wśród laureatów organizowanego przez Uniwersytet Muzyczny konkursu kompozytorskiego im. Wandy Landowskiej za utwór na klawesyn solo. W 2011 na XIV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Miłosza Magina w Paryżu zdobył II nagrodę oraz nagrodę specjalną za wykonanie Mazurka F. Chopina w opracowaniu M. Magina.
Od dziecka interesuje się improwizacją fortepianową. Od czterech lat występuje z dwoma improwizującymi kompozytorami – Bartoszem Kowalskim i Wojciechem Błażejczykiem – w elektroakustycznym triu Sonofrenia, gdzie współtworzy wolne improwizacje, również do wizualizacji i filmów, a także współwykonuje premierowe utwory współczesnych kompozytorów. Zespół występował m.in. na festiwalach: Musica Moderna w Łodzi (2009), Com'In Festiwal na UMFC w Warszawie (2009), Audio Art w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie (2011). Pasjonuje go astronomia, wszelkie nauki ścisłe i rowery.


WOJCIECH BŁAŻEJCZYK
Komponuje muzykę współczesną, filmową, teatralną i ilustracyjną. Jego utwory były wykonywane na koncertach towarzyszących Warszawskiej Jesieni, festiwalach New Music Concerts (Toronto), Polish Modern:New Directions in Polish Music Since 1945 (Nowy Jork), Musica Moderna (Łódź), ComIn Festival (Warszawa), AudioArt (Warszawa).w Filharmonii Bałtyckiej, przez zespoły takie jak: Filharmonia Kaliska, New Music Concerts Ensemble, Orkiestra i Chór Stowarzyszenia Mozart 2003, An_arche New Music Ensemble, Kwadrofonik, Unplugged Orchestra, Scontri Ensemble. Jest autorem muzyki do szeregu filmów dokumentalnych i krótkometrażowych oraz gry komputerowej Hard Reset. Napisał muzykę do wielu spektakli w teatrach lalek, współpracuje z wybitną reżyserką Ewą Piotrowską.
Na gitarze elektrycznej wykonuje muzykę improwizowaną, eksperymentalną, elektroakustyczną i współczesną, współtworzy zespoły Demer di (rock progresywny), Duoturborożec (eksperymentalny duet gitarowy), Sonofrenia (trio trąbka – fortepian – gitara elektryczna, muzyka improwizowana), Warsaw Contemporary Ensemble (muzyka współczesna), Niemy Movie (muzyka na żywo do filmów niemych).
Jako realizator dźwięku współpracuje z Warszawską Jesienią, nagrywa muzykę poważną i rozrywkową (współpraca ze studiem Winicjusza Chrósta) oraz muzykę filmową i teatralną, tworzy sound design do filmów i audiobooków.
Jest absolwentem Wydziału Reżyserii Dźwięku UMFC w klasie prof. Andrzeja Lupy, kompozycji na UMFC w klasie prof. Zygmunta Krauze oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW. Od 2010 jest asystentem na Wydziale Reżyserii Dźwięku na UMFC, gdzie prowadzi autorskie zajęcia Sound design w ramach Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej oraz w Studio Muzyki Komputerowej na Wydziale Kompozycji. Od 2008 r. jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Uczestniczył w polsko-niemieckich warsztatach kompozytorów-instrumentalistów w Genshagen (Niemcy, 2011).


powrót do strony głównej