ODWOŁANY!!!
27 marca, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

DZIEŁA MISTRZÓW

JANUSZ MŁYNARCZYK, BOGUSŁAW OLCZYK,
PIOTR ROBAK, WIESŁAW MICHAŁEK,
MATEUSZ WRÓBLEWSKI perkusja
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent

G. BIZET / R. SZCZEDRIN Suita z opery Carmen
K. WEIL II Symfonia


Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!

Filharmonia uczestniczy w programie
„filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!”,
organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN



Tym razem zaproponujemy Państwu utwory mistrzów. Pierwszy to Rodion Szczedrin (ur. 1932) – ważna postać w latach 60. XX w. w radzieckim życiu muzycznym: przewodniczący Związku Kompozytorów Rosyjskich, a także deputowany do Rady Najwyższej ZSRR, gdzie działał na rzecz pieriestrojki. W 1992 przeprowadził się do Monachium, tam żyje do dziś. Natomiast drugim kompozytorem jest Kurt Weill (1900-1950), niemiecki twórca, który od 1935 mieszkał w Stanach Zjednoczonych
Na początek dzieło Rodiona Szczedrina, który za namową swojej żony Mai Plisieckiej – primabaleriny assoluta – postanowił napisać taneczną wersję Carmen Georgesa Bizeta. Przearanżował więc na perkusję i kwintet smyczkowy tematy zaczerpnięte z opery. Wszystko byłoby dobrze, gdyby… nie rok 1967. Wiadomo, głęboki komunizm i – towarzyszka minister, która stwierdziła, że z bohaterki ludu hiszpańskiego zrobiono dziwkę, a muzykę uznała „za wykastrowaną” i zabroniła dalszych przedstawień. Winien był podobno także zbyt obcisły trykot Plisieckiej. Między paniami doszło do ostrej wymiany zdań – Plisiecka zagroziła przerwaniem swojej kariery, na co Furcewa wrzeszczała, że wówczas okaże się ona „zdrajczynią klasycznego baletu”. Konflikt załagodziło dopiero wstawiennictwo Dymitra Szostakowicza, a ostatecznie anatemę z dzieła Szczedrina zdjęła pochwała premiera ZSRR Aleksieja Kosygina.
To będzie bardzo interesujące usłyszeć genialne dzieło Bizeta skomponowane na taki zestaw instrumentów, a czy ta muzyka niegodna jest oryginału, przekonają się Państwo sami. Jako wykonawcy wystąpi grupa perkusyjna muzyków Orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej, których znają Państwo doskonale choćby z piątkowych koncertów.
Kurt Weill znany jest przede wszystkim jako twórca Opery za trzy grosze. Na przełomie lat 1933/34, po wyjeździe z Niemiec, gdzie do głosu dochodzili naziści, napisał poważne dzieło muzyczne, którego treści zostały skojarzone z dozą gorzkiej ironii. II Symfonia brzmi jak tragiczne memento dla straszliwych czasów, dla Europy, która zaczęła coraz szybciej staczać się w przepaść katastrofy. I tej wymowy nie łagodzi nawet finał z parodią wojskowych marszów.
Orkiestrę Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Jacek Rogala.

ANTONI WIT
WIESŁAW MICHAŁEK ukończył w 1990 studia w klasie perkusji prof. Tadeusza Deputata w Akademii Muzycznej w Gdańsku. W tym samym roku rozpoczął pracę w Filharmonii Świętokrzyskiej. Koncertuje jako muzyk solowy i orkiestrowy. Współpracuje również z formacjami grającymi różne style muzyczne. Był członkiem i współzałożycielem zespołu Trio Con Bravura, który w 1997 zdobył I miejsce na Festiwalu Muzyki Salonowej, Barowej i Tanecznej we Wrocławiu. Od kilkunastu lat gra również w Kieleckiej Grupie Perkusyjnej. Jest nauczycielem w PSM I st. w Skarżysku Kam.


JANUSZ MŁYNARCZYK ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie perkusji prof. Stanisława Welanyka. Obecnie pracuje na stanowisku muzyka-solisty w Filharmonii Świętokrzyskiej oraz jest pedagogiem w kieleckich szkołach muzycznych. Często koncertuje jako solista i kameralista. Współpracuje z Trio Jazzowym, Kielecką Grupą Perkusyjną, Animato i Dixieland Band.


BOGUSŁAW OLCZYK ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną w Kielcach, pod okiem Andrzeja Tomczyka, a następnie Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie perkusji prof. Jana Pilcha. Pracuje w Filharmonii Świętokrzyskiej jako perkusista- solista, a także jako nauczyciel w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Kielcach. Jest współzałożycielem Kieleckiej Grupy Perkusyjnej, zespołu muzyki kameralnej Strauss Ensemble, z którym koncertuje w Polsce i za granicą, jest również perkusistą Big Bandu Kielce.


PIOTR ROBAK jest absolwentem Liceum Muzycznego w Koszalinie, Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz studiów podyplomowych w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Stuttgarcie (dyplom z wyróżnieniem). Umiejętności doskonalił również w klasie solistycznej. W latach 1994-99 był członkiem „Percussionensemble Stuttgart. Jest członkiem-założycielem Koszalińskiej Grupy Perkusyjnej. Zasiada w radzie programowej Międzynarodowych Dni Muzyki Perkusyjnej odbywających się od 20 lat w Koszalinie. Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia, szczecińskiego ośrodka TVP oraz dla TVN. Jako solista i kameralista występował w Polsce oraz w Niemczech, Francji, Belgii, Holandii i Japonii. Od 1999 jest perkusistą Filharmonii Świętokrzyskiej.


MATEUSZ WRÓBLEWSKI
Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Kielcach oraz Akademii Muzycznej w Łodzi. Uczestnik warsztatów perkusyjnych w zakresie kameralistyki i gry solowej, prowadzonych między innymi przez: Andersa Åstranda, Emmanuela Séjourné czy Cezarego Konrada. Brał udział w koncertach z perkusyjnymi zespołami kameralnymi: Percussion Studio, The Bacewicz Percussion Ensemble. Był członkiem zespołu Nova Bossa. Prowadzi współpracę z orkiestrami symfonicznymi Filharmonii Świętokrzyskiej oraz Filharmonii Łódzkiej. Zajmuje się też działalnością pedagogiczną.


JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej



strona główna

Marzec 2020